Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Visie op inkoop


De afgelopen decennia stonden in het teken van uitbesteden. Bedrijven gingen ‘terug naar hun core-business. Er wordt dus veel meer ingekocht dan vroeger en leveranciers spelen een grotere rol bij het realiseren van winstgevende klanttevredenheid. Niet alle leveranciers verdienen echter dezelfde hoeveelheid aandacht. Prioriteiten stellen is dus essentieel.

Cedeo erkend

Om duidelijk te maken waar wij ons binnen InkoopAcademie met onze opleidingen en workshops op richten, onderscheiden wij twee soorten inkoop. Ten eerste is er de inkoop van goederen en diensten die de klant raken. Met klant bedoelen wij dan degene die ervoor zorgt dat jouw organisatie geld ontvangt. Dit noemen wij “belangrijke” inkoop.

Ten tweede is er de inkoop van goederen en diensten die je simpelweg nodig hebt omdat je als organisatie bestaat, maar wat de klant niet raakt. Denk hierbij aan de inkoop van toiletpapier en nietmachines voor het kantoorpersoneel. Dit noemen wij “lekker belangrijke” inkoop; het is nodig en moet beschikbaar zijn, maar je moet er zo min mogelijk geld aan uitgeven, aangezien het niets doet voor het bestaansrecht of de verdiencapaciteit van de onderneming.

Wij kunnen jou vooral helpen in de categorie “belangrijke” inkoop.

Bij deze categorie speelt wat je er aan uitgeeft niet zo’n prominente rol. Het is de impact op wat je kunt verdienen die hier de aandacht verdient.

Hier vormt dus niet de ‘spend analyse’ het uitgangspunt, maar is een ‘inkomsten analyse’ meer op zijn plaats. Waarom krijgen jullie geld van klanten? Wat is jullie meest kenmerkende prestatie die jullie bestaansrecht rechtvaardigt? Welke rol spelen leveranciers bij het leveren van die prestaties?

Als gevolg van de jarenlange outsourcingstrend is die rol waarschijnlijk groter dan je denkt. Deze aandacht voor geld verdienen (of invulling geven aan het bestaansrecht van de organisatie) noemen wij ‘business focus’. Daarbij is ‘business’ een ander woord voor ‘zaken doen’; niet een ander woord voor ‘lijnorganisatie’.

Al onze Opleidingen en Workshops kennen deze focus.

Contact