Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

‘Meten is weten’ is een veel gehoorde term bij Contractmanagement en bij ‘fact-based purchasing’.  En dan gaat het vooral om de objectief meetbare feiten. Maar het meten van feiten is vooral ‘het verzamelen van data’. Want wat ‘weet’ je nu eigenlijk als je de telefonische wachttijd bij de helpdesk hebt gemeten? 

Je weet dan dat het precies 1 minuut en 32 seconden duurde voordat er iemand aan de lijn kwam. Je weet ook dat dat ruim binnen de gestelde maximale 2 minuten Kritische Prestatie Indicator (KPI) uit het Service Level Agreement (SLA) is. Maar zijn jouw collega’s nog steeds tevreden over de geleverde prestatie?

Toen het nieuwe contract nog moest worden afgesloten, waren zij heel ontevreden over de helpdeskprestatie van de zittende leverancier. Het duurde vaak minstens 3 minuten voordat er iemand aan de lijn kwam. En soms zelfs langer. In de tussentijd klonk er zo’n onherkenbaar suf mechanisch melodietje om Buma-stemra rechten te besparen. Dat moest in het nieuwe contract zeker beter geregeld worden; niet de muziek, maar de snelheid. 

Vandaar dat de ‘maximaal 2 minuten wachttijd’ eis de weg naar de nieuwe SLA vond.

De eerste weken na implementatie van het nieuwe contract waren jouw collega’s dan ook erg blij met deze aangescherpte prestatie. De leverancier overtrof voortdurend de verwachting. Wachttijden van soms nog geen 1 minuut kwamen regelmatig voor. Geen enkele keer was de leverancier te laat. Op het geautomatiseerde contractdashboard staat de wijzer voor deze prestatie dan ook continu dik in het groen. 

Goed nieuws voor jou als contractmanager. De leverancier doet precies wat hij heeft beloofd en je hoeft aan die prestatie geen aandacht te schenken.

Of misschien toch wel?

Want ondertussen heeft een van jouw collega’s van een vriend bij een ander bedrijf gehoord dat zij daar met een vergelijkbare leverancier werken die binnen 30 seconden een beller te woord staat. Nu is ook de budgethouder hiervan op de hoogte. En opeens is die afgesproken 2 minuten wachttijd wel heel erg lang.  Zelfs de regelmatig gehaalde 1 minuut is nog steeds twee keer zo lang als blijkbaar mogelijk is. De ontevreden budgethouder heeft ondertussen al wat verkennende gesprekken met alternatieve leveranciers gevoerd. Jij krijgt waarschijnlijk de komende week al de vraag om het contract met de huidige leverancier op te zeggen.  De verantwoordelijke inkoper krijgt dan de taak om voor de uitgekozen leverancier een nieuw contract op te stellen, met daarin natuurlijk de maximaal 30 seconden wachttijd in de prestatie bijlage.

Heb je het nu goed gedaan als contractmanager?

Dit is een probleem van veel ‘dashboard systemen’ voor contractmanagement. Ze drijven primair op het objectief meten van feiten. Op zich natuurlijk prima, want feiten kunnen ook inzicht geven. Zolang je er maar bewust van blijft dat de ‘mening’ over de feiten het gedrag bepaalt; niet de feiten zelf.

Het nieuwe Experience Management (XM) en de daaraan gekoppelde Experience Level Agreements (XLA’s) richten zich juist wel op die combinatie van meningen en feiten.