Customise Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorised as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyse the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customised advertisements based on the pages you visited previously and to analyse the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Een veel gehoord doel van traditioneel contractmanagement is het 

‘bewaken dat je krijgt wat is afgesproken’.

Alleen al deze zin ademt angst en wantrouwen uit. Dat ‘bewaken’ doe je omdat je bang bent dat je niet krijgt wat is afgesproken.  De kans daarop is immers vrij groot, want leveranciers zijn niet te vertrouwen; boefjes zijn het. De zin suggereert ook nog eens dat het eenrichtingverkeer is, want het gaat alleen over het krijgen door de klant, niet het geven aan de leverancier.

Deze tegenstrijdige positionering van klant- en leveranciersbelangen zorgt automatisch voor een spanningsveld. Daarbij wil de klant dan zoveel mogelijk krijgen voor zo min mogelijk geld en wil de leverancier juist zo min mogelijk presteren voor een zo groot mogelijke beloning. De traditionele manier van inkopen waarbij prijsdaling bij het afsluiten van een contract het voornaamste doel is van de inkoper en de leverancier gedurende de looptijd meerwerk en flexibiliteit gaat verrekenen, dragen ook bij aan deze perceptie.

Het zal veel schelen als je vast kunt stellen dat klanten en leveranciers een gezamenlijk belang hebben, namelijk het succes van die klanten bij hun klanten zodat zij de leveranciers nodig blijven houden.

Daarnaast is gedurende de looptijd van een contract eigenlijk al met zekerheid te stellen dat de collega’s na een aantal jaar al helemaal niet meer willen krijgen wat ooit is afgesproken.  Waarschijnlijk zijn zowel hun behoeften als hun referentiekader veranderd.  En die laatste speelt een grote rol bij tevredenheid.

Een veel positievere benadering van het vak is dat contractmanagement vooral moet gaan over het 

‘zorgen dat collega’s blijven krijgen wat zij nodig hebben om succesvol te zijn’.

Dat gaat primair over flexibiliteit.  Die zul je echter wel vooraf moeten kopen.  Dit betekent dat initiële inkoop en contractmanagement geen gescheiden werelden zijn, maar onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.

Om succesvol te kunnen zijn met contractmanagement, moet je beter gaan inkopen.