Science

Inkoop is mensenwerk. Bedrijven doen geen zaken met bedrijven, mensen doen zaken met mensen.
Daarbij zijn mensen voorspelbaar irrationeel, primair emotioneel gedreven en makkelijk beïnvloedbaar.

Gedachtengoed en aanpak

Het gedachtengoed en de aanpak van InkoopAcademie is gebaseerd op decennia wetenschappelijk onderzoek op het gebied van (gedrags-) psychologie door prominente experts zoals Dan Ariely, Jonathan Haidt, Rory Sutherland, Dale Carnegie, Robert Cialdini en de nobelprijs winnende Daniel Kahneman.

InkoopAcademie heeft dit vertaald naar een moderne visie op inkoop, waarbij enerzijds het bestaansrecht van organisaties, klanttevredenheid, onderscheidend vermogen en verdienmodellen uitgangspunt zijn.

Anderzijds leren wij inkopers de kans op succes te maximeren en inkoop voor alle betrokkenen plezierig te maken, door emoties te beïnvloeden, gedrag te sturen en dit hand in hand te laten gaan met rationele componenten.

Dit voor inkoop visionaire gedachtengoed is in 2002 vertaald naar een Inkoopmodel ®, opgebouwd uit vier onderdelen.

Het InkoopProces is waar het allemaal echt moet gebeuren. Hier worden tastbare resultaten behaald. De onderdelen InkoopFunctie , InkoopMarkering  en InkoopVerbetering moeten in samenhang worden bespeeld om uiteindelijk de prestaties binnen het Inkoopproces, voor zowel inkoop als contractmanagement, mogelijk te maken en te kunnen verbeteren.

Een doordacht raamwerk

Geen Academisch, zweverig of theoretisch model, maar een doordacht raamwerk waar een pragmatische methodologie, bestaand uit templates, modellen en checklists aan gekoppeld is.

Dit model, en de daaraan gekoppelde opleidingen, heeft zich de afgelopen 25 jaar binnen talloze organisaties bewezen.

Het InkoopProces deel vormt de basis voor de opleidingen InkoopProces management en ContractManagement.

De onderdelen InkoopFunctie, InkoopMarketing en InkoopVerbetering staan aan de basis van de opleiding InkoopManagement.

Tenslotte komt de opleiding Categoriemanagement voort uit InkoopVerbetering.