Opleiding InkoopProcesManagement
(InkoopPraktijk A)
Een keten is zo sterk als de zwakste schakel.
Alle stappen in het inkoopproces zijn aan elkaar gekoppeld en van elkaar afhankelijk.
Het heeft geen zin om bijvoorbeeld contractmanagement te gaan invoeren
zonder dat het invloed heeft op de manier waarop je leveranciers selecteert
of afspraken vastlegt.
Processtappen
Deze opleiding (zeven opleidingsdagen, één dag per week, plus een terugkommiddag) richt zich op het inkoopproces; daar waar het moet gebeuren. Want een inkoopfunctie is pas echt professioneel als er in de praktijk ook daadwerkelijk resultaten worden geboekt. Een goed geformuleerd inkoopbeleid met daaraan gekoppelde doelstellingen is natuurlijk mooi, maar als er in de dagelijkse praktijk niets van te merken is, was het toch vergeefse moeite.
Onze benadering van het inkoopvak kenmerkt zich door de focus op de business; het zakendoen of het invulling geven aan je bestaansrecht als organisatie. Niet ‘waar geef je geld aan uit’ vormt voor ons het vertrekpunt voor inkoop, maar ‘waar verdien je geld mee’ (of waarom krijg je geld beschikbaar gesteld). De klant (degene die zorgt dat geld binnenkomt) staat daarbij centraal. En ook dit zal impact moeten hebben op de manier waarop je inkoopt.
Daarnaast willen wij het inkoopvak weer ‘emotionaliseren’. Oftewel, rekening houden met het feit dat zowel jouw collega’s als leveranciers ‘mensen’ zijn. En mensen zijn nu eenmaal voorspelbaar irrationeel, primair emotioneel gedreven en (gelukkig) enorm beïnvloedbaar.
De opleiding InkoopPraktijk A (tactisch) maakt deze vertaalslag. Enerzijds geeft het jou inzicht in, en begrip van, de achterliggende theorie en processen. Anderzijds krijg je praktische hulpmiddelen zoals standaarden en checklists om het naar de praktijk te vertalen. Jouw mindset (en daarmee mogelijk ook die van jouw collega’s) over inkoop wordt ook zeker aangepakt; het vormt immers de basis voor een nieuwe manier van inkopen.
Voor Wie?
Na het doorlopen van deze opleiding heb je:
- een visie die gebaseerd is op inkopen met business focus (inkopen met het oog op de klant, met het oog op geld verdienen in plaats van geld uitgeven);
- Voldoende kennis van en inzicht in het inkoopvak om succesvol inkoopprocessen te doorlopen.
- Aangescherpte beïnvloedingsvaardigheden;
- Inzicht in hoe je percepties kunt beïnvloeden; vooral door de manier waarop je jouw werk doet;
- Een daarbij behorende uitgebreide (digitale) toolkit met standaarden, templates en checklists om dit gestructureerd en samenhangend te kunnen doen;
- Een interactief eBook (EPUB3) voor op de iPad en android tablets.
- Eeuwigdurend toegang tot de meest recente lesmaterialen voor deze opleiding
Het trainingsmateriaal wordt digitaal aangeboden. Als naslagwerk gebruiken wij een interactief eBook met daarin filmpjes, animaties en downloads. Dit boek is een EPUB3 boek en is geoptimaliseerd voor de Apple iPad. Daarom leveren wij bij deze opleiding een Apple iPad ( wifi) mee. Het interactieve boek is echter ook op een Android tablet te lezen.
Bij de prijs voor deze zevendaagse opleiding zijn de iPad, het interactieve eBook, lunches, diners en vrij gebruik van alle standaarden, templates en hulpmiddelen inbegrepen, evenals de terugkommiddag waarin je jouw ervaringen onder begeleiding van de trainer met collega deelnemers deelt en adviezen krijgt over hoe je verder kunt.
Mocht je al een iPad hebben, dan wordt de prijs van deze iPad van de prijs van de opleiding afgetrokken. Bij het inschrijven kun je aangeven of je met of zonder iPad wilt bestellen en wordt het verschil zichtbaar.